Om oss

Nagelvaruhuset är en handelsplats med målsättning av att kunna erbjuda Sveriges bredaste sortiment inom nagelvård, nageldesign samt möbler och utrustning för nagelsalonger.Vi håller konkurrenskraftiga priser tack vare större inköp till vår huvudlager samt samarbete med leverantörer för att ordna snabba direktleveranser till våra kunder. Nagelvaruhuset ingår i företaget Vipmart som startade sin e-handelsverksamhet 2013 och har sitt säte i Mora, Dalarnas län.
Vipmart (org.nr 72081437XX)
Slogvägen 7
79233 Mora
 
Beställning
När du slutfört din beställning på Nagelvaruhuset godkänner du samtidigt alla våra allmänna villkor. Beställningen är genomförd så snart som köpet bekräftas på skärmen, därefter skickas en orderbekräftelse till den e-postadress du angivit där du hittar alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.
OBS! Om du inte får mejlen från oss, kolla in i din skräppost / spam.
Har du inte fått eller ser att något inte stämmer i orderbekräftelsen ska du kontakta oss så snart som möjligt via kontaktformulär eller chatt
 
Betalning
- Klarna (Faktura 30 dagar; Betala direkt; Dela upp köpet; Betala med kort; Swish). (Billie företagsfaktura). OBS! Leverans sker endast till adressen som anges i Klarna och kan bara ändras via Klarna. Läs villkor för Klarnas Shoppingtjänst här
- PayPal (Betala med bankkort eller direkt från ditt PayPal-konto). Leverans sker till valfri adress angiven vid orderregistrering på vår hemsida. Läs användarvillkor för PayPal här
- Payson (Faktura 14/30 dagar; E-faktura/Peppol-ID; Delbetalning; Direktbetalning via bank / kort, Swish). OBS! Leverans sker endast till adressen som anges i Payson och kan bara ändras via Payson. Läs användarvillkor för Payson här
- Swish (Betala direkt via appen). Varorna reserveras i 3 dagar, efter vilka order makuleras om betalningen inte registrerats. Leverans sker till valfri adress angiven vid orderregistrering på vå hemsida. OBS! Märk betalningen med ordernumret. Läs om Swish här
- Bankgiro (Förskottsbetalning). OBS! Betalningsöverföringen tar lite längre tid. Varorna reserveras i 3 dagar, efter vilka order makuleras om betalningen inte registrerats. Leverans sker till valfri adress angiven vid orderregistrering på vår hemsida. OBS! Märk betalningen med ordernumret. Läs mer om Bankgirot här

Leverans
Våra försändelser levereras oftast med Postnord, DHL, DB Schenker / GLS, Raben, Dachser. Beroende på typ av produkt och tillgänglighet i lager skickar vi beställningar från vårt huvudlager i Mora eller direkt från leverantör. Orderhantering tar vanligtvis upp till 24 timmar. Vi väljer det optimala leveranssättet vid varje enskild order. Finns det ett önskemål gällande leverans bör kunden kontakta oss innan orderläggning. Våra normala leveranstider för mindre försändelser är 1-3 arbetsdagar, medan större gods är leveranstiden 2-6 arbetsdagar. Beställningar lagda på helger hanteras tidigast nästkommande arbetsdag. Leveranstiderna som anges är ungefärliga och kan vara något längre beroende främst på förutsättningar hos transportören samt var mottagaren befinner sig. Exempelvis brukar leveransen vara något längre under de perioder där ordervolymerna är högre och fraktbolagen har högre belastning därmed längre leveranstider. Detta är tyvärr något som vi inte kan påverka.
För spårbara försändelser skickas spårningsnummret till angiven e-postadress och finns tillgängligt på gäst- eller kundkontot hos Nagelvaruhuset. OBS! Ibland kan det ta tid innan aktiviteten syns vid spårning.
Mottagaren kan följa all aktuell information och uppdateringar om leveransen via tillgängligt spårningsnummer. I vissa fall förekommer leveransavisering vilket sker via sms, mejl eller telefonsamtal. Vid direktleverans till en privatadress kontaktas mottagaren av speditören angående leveranstid. Vid direktleverans till ett företagsadress (företaget finns med angivet i leveransadressen) levereras ordern i regel 07-16 på vardagar utan föravisering.
Vid beställning av flera olika produkter (eller produkter från olika lager) och för säkerheten vid leveransen kan din order behöva delas upp och då kommer den i flera olika paket. 
Små till mellanstora paket som får plats levereras direkt i i brevlådan eller brevinkast. I vissa fall hängs den på brevlådan i en påse, ställs utanför dörren eller lämnas hos närmaste postombud.
Stora eller skrymmande sändningar (t.ex pall) levereras till tomtgräns / port eller så nära som möjligt baserat på framkomlighet till leveransadressen. Tänk på att ha med eventuell bärhjälp då godset kan vara tungt eller svårhanterligt.
Vi ansvarar inte för ej mottagna order, felleverans eller förseningar om leveransuppgifter som mottagarens namn, leveransadress, lägenhetsnummer, c/o, portkod, postnummer, ort, telefonnummer, e-postadress är felaktigt angivna, saknas eller på något annat sätt är ofullständiga.
Om förseningar (längre än 7 arbetsdagar) skulle uppstå utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid ska du kontakta oss
  
Egen leverans
Om ni har egna avtal med en logistikleverantör eller transportör och vill ordna egen hämtning / transport från något av våra lager, kontakta oss för prissättning utan frakt.
  
Avbeställning
Om du skulle ångra dig direkt efter beställning ska du så snabbt som möjligt kontakta oss eller chatta. Om vi redan hunnit bearbeta eller skicka din order så kan inte avbeställning ske.
  
Priser
Alla priser som anges i butiken visas i SEK och är inklusive 25% moms.
Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av förändrade priser hos leverantör, feltryck i prislistan samt fel priser beroende på felaktig information. Vi förbehåller oss rätten att justera priset även vid bekräftad order. Berörda parter kontaktas omgående vid eventuella ändringar.
  
Yrkesmässiga produkter
De flesta produkter som säljs på Nagelvaruhuset är avsedda för yrkesmässig (professionell) användning och får endast användas av legitimerade och utbildade nagelteknologer. Genom att göra en beställning hos Nagelvaruhuset bekräftar kunden att han/hon handlar som företag samt är en certifierad specialist med utbildning inom skönhetsbranschen. Om produkter används utan lämplig utbildning så görs det på köparens egen risk. Vi bär inget ansvarar om våra produkter används felaktigt och kan ej garantera att kunden får det förväntade resultatet utan relevant utbildning.
  
Garanti
När du handlar hos oss på Nagelvaruhuset får du 12 månaders garanti. Yrkesmässiga produkter som kräver förkunskaper eller utbildning täcks av garanti enbart om kunden har professionell/lämplig utbildning inom sjukvård eller skönhetsbranschen (t.ex. nagelvård, fotvård, hudvård).
-  Garantin omfattar tillverknings- och materialfel.
-  Garantin täcker dock inte slitage, vårdslöst hanterande, felmontering eller skada genom olyckshändelse.
- Som yrkesmässiga produkter räknas utrustning, möbler eller förbrukningsvaror som kräver förkunskaper eller utbildning och är avsedda till professionell bruk (t.ex nagelfil, akrylpulver och gele).
Observera att förbrukningsvaror som led-dioder, ljusrör, säkringar, slipringar, lager, hjul, stötdämpare, bussningar, gångjärn m.m, inte täcks av garantin.
Kontakta oss om du har frågor om hur garantin gäller för en specifik produkt.
 
Ångerrätt
Vid köp av varor på webbplatsen har du som privatkund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt.
Vid nyttjande av ångerrätt:
- Kunden måste meddela tydligt att hen ångrar sitt köp och vill göra retur. Meddelandet ska skickas till oss info@nagelvaruhuset.se. I meddelande ska köparens namn, adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.
- Kunden bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss.
- Kunden står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade och helst i ursprunglig förpackning.
- Returen ska skickas till varans ursprungslager.
- På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt, samt i vissa fall en hanteringsavgift på upp till 25% från produktens ursprungliga värde (inte mer än 1000kr inkl. moms).

Ångerrätten gäller inte vid:

- Företagsköp eller köp av kapitalvaror/utrustning ämnade för bruk i en verksamhet, exempelvis arbetsutrustning eller möbler.
- Produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats (plomberats) och där förseglingen (plomberingen) har brutits av kunden.
- Produkter som har karaktär av förseglad ljud- eller bildupptagning och där förseglingen har brutits av kunden.
- Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt kunden eller har en tydlig personlig prägel efter kundens önskemål.
- Tjänster som har fullgjorts och där kunden uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.
- Varor som snabbt kan försämras, exempelvis livsmedel.
- Lösnummer av tidningar eller tidskrifter.

Reklamation och klagomål

Vi besiktigar de flesta produkter innan dessa skickas från vårt lager. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss att kostnadsfritt åtgärda felet.
För att upptäcka eventuella produktionsfel är det viktigt att produkten så fort som möjligt eller inom skälig tid (max 10 dagar) testas i sin helhet av kunden innan den tas i bruk. OBS! För kundens säkerhet och för att underlätta undersökning vid reklamation, ska upptäckta fel reklameras fortast möjligt. Reklamerade varor ska ej brukas under pågående reklamationsärenden. Medveten fortsatt användning av defekta produkter oavsett anledning kan ogiltigförklara garantin och vara grund till att reklamationen nekas.
De flesta instruktioner är på engelska! Ifall då bruks- eller monteringsanvisning saknas vill vi att du kontaktar oss så snart som möjligt. Användning eller montering av våra produkter utan instruktion sker på egen risk och omfattas då inte av garantin.
Vi gör allt för att lösa eventuella problem med reservdelar i första hand (all montering måste utföras av kunden). Om problemet inte kan lösas med reservdelar eller reparationsinstruktion måste kunden skicka tillbaka produkten till oss så att vi kan kontrollera det. Går det inte att reparera produkten, där garanti gäller, ersätts varan med en ny eller likvärdig produkt.
Returer för inspektion och reparation sker på kundens bekostnad. Läs mer i: ¨Retur vid reklamation¨.
Efter grundlig inspektion hos vårt servicecenter eller tillverkare återbetalas kundens transportkostnader om varan visar sig vara defekt på grund av tillverknings- eller materialfel.
Finner vi inga tillverknings- eller materialfel på produkten debiteras köparen kostnaden för inspektion samt eventuella hanterings- och fraktavgifter.
Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig eller visar sig ha använts eller monterats på ett felaktigt sätt.
- Hur går du tillväga vid reklamation?
Eventuella fel och defekter ska alltid reklameras till oss (kontakta oss) där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer, artikelnummer och en beskrivning av felet. Skicka med all nödvändig information som t.ex bild och video på felet för snabbare hantering av ditt ärende. 
Observera att reklamationsärendet avslutas automatiskt utan påminnelser ifall om köparen inte svarar inom 2 veckor efter senaste återkoppling från oss. I sådana fall kan köparen behöva ansöka om reklamation på nytt.
  
Retur vid reklamation
Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.
Köparen står för returfrakt och bär ansvaret för skick av produkterna vid retur, därför bör produkterna skickas välpaketerade och helst i ursprunglig förpackning. Vi förbehåller oss rätten att i de fall där värdeminskning skett (t.ex vid öppnandet och kontrollen av varan) debitera en summa från återbetalningsbeloppet motsvarande värdeminskningen.
Beroende på typ av produkt ska returen skickas antingen till vårt huvudlager i Sverige (Mora, Dalarnas län) eller annat lager från vilket varorna har skickats till kunden.
Observera att stora, tunga eller skrymmande sändningar mottagna på pall ska returneras på pall. Tänk på att hämtning sker oftast vid ytterdörren, tomtgränsen eller närmaste framkomliga plats därför måste godset vara lättillgängligt för chauffören/speditören. Transportbolaget har rätt att neka hämtning ifall om godset inte är placerat på en plats som lämpar sig för lastning eller är otillräckligt emballerat för säker transport. En avgift kan tillkomma trotts nekad hämtning.
Vi samarbetar med alla speditörer därför att kan du välja vad som passar dig bäst! Mest populära speditörer är: Postnord / DPD, DHL och DB Schenker.
  
Transportskador och avsyningsplikt
Mottagaren är ansvarig för att kontrollera att leveransen är oskadad. Fraktskador måste med nödvändighet vara undertecknad i närvaro av föraren (speditör / postarbetare). Annars kommer reklamation ej att accepteras. Även om skador på emballage är mycket liten, var vänlig notera det på transportörens fraktsedel samt dokumentera detta med bilder. Är paketet/godset Mottagaren övertar ansvaret på varan vid signering (godkännande) av leveransen.
Observera att du inte får använda den skadade produkten och att du måste behålla produktens emballage, så att detta kan besiktigas vid handläggning av skadeärendet.
Kunden måste kontakta oss inom 24 timmar efter mottagandet av transportskadad order med en exakt beskrivning av skadan samt med bild(er) som visar alla nödvändiga detaljer.
  
Vid outlöst / ej mottagen order
En outlöst / ej mottagen order innebär att mottagaren av någon anledning har inte hämtat ut paketet hos ombudet eller har ej tagit emot sändningen vid direktleverans enligt bestämd/avtalad tid med transportören.
En order som kunde inte levereras eller hämtas på grund av felaktiga eller ofullständiga uppgifter från kund (mottagarens namn, leveransadress, lägenhetsnummer, portkod, C/O, postnummer, ort, telefonnummer, e-postadress) räknas också som outlöst / ej mottagen.
Vid en outlöst / ej mottagen order förbehåller vi oss rätten att debitera kunden en avgift för att täcka alla kostnader som uppstår på grund av att sändningen har gått i retur. Dessa kostnader kan vara returfraktkostnader, fraktavgifter, lagerhållningskostnader hos transportören och hanteringsavgifter som uppkommer i samband med kundens agerande.
Med undantag för godkänd retur, debiteras avgiften för alla outlösta order oavsett anledning.
Storleken av avgiften vid en outlöst / ej mottagen order vanligtvis består av vår hanteringsavgift och returfraktavgift som transportbolaget/speditören ställer på oss. Returfraktavgiftens storlek beror oftast på adressen samt paketens/godsets mått och vikt.
Kunden kontaktas omgående till av kunden angiven mejladress efter att vi har tagit emot order som har gått i retur. Kunden då får två följande alternativ:
Återbetalning:
Efter att vi har tagit emot returen dras följande avgifter av från hela orderbeloppet innan en återbetalning görs till kunden:
- Hanteringsavgift på 25% av orderbeloppet (inte mer än 1000kr inkl. moms)
- Returfraktavgiften enligt leverantören/transportbolaget
- Eventuella lagerhållningskostnader enligt leverantören/transportbolaget
Ny leverans av outlöst order:
Efter att vi har tagit emot returen debiteras kunden följande innan ny leverans görs:
- Returfraktavgiften enligt leverantören/transportbolaget
- Ny frakt
Kostnaden för frakten beräknas individuellt och påverkas av mottagaradress samt försändelsens storlek och vikt.
Ett riktpris för retur av ett skrymmande försändelse (på pall) är 1500 - 2500 kr exkl. moms.
Ett riktpris för retur av ett mindre försändelse (<30 kg) är 150 - 500 kr exkl. moms.
Kontakta oss eller chatta så fort du tror att din order har gått i retur eller om du redan vet att du inte kommer kunna ta emot / hämta ditt paket i tid.
  
Ansvarsbegränsning
Vi tar inget ansvar för indirekta skador och ersätter inte indirekta förluster i näringsverksamhet, som kan uppstå på grund av produkten.
Vi tar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut samt förminskad, utebliven eller försenad leverans från leverantör.
Vi tar inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör/tillverkare och andra faktorer utanför vår kontroll.
 
Produktinformation
Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. De flesta av våra produkter mäts och vägs för hand, vilket kan innebära marginell skillnad i mått och vikt på vår webbsida i jämförelse med verkligheten. Vi försöker alltid att på bästa sätt visa produkterna så korrekt som möjligt. 
Kontakta oss om du är osäker på om produktinformationen stämmer på varorna du vill beställa innan köp.
  
Information om cookies
Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.
 
Personuppgifter
Genom att handla hos Nagelvaruhuset / Vipmart accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.
Vipmart är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.
Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.
- Vad är en personuppgift?
En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.
- Vilka uppgifter lagrar vi?
För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.
Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.
- Rättslig grund
I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.
Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.
- Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
- Betalleverantör
Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Paypal, Klarna, Swish.
- Fraktbolag
För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
De fraktbolag vi samarbetar med är: Postnord, DHL, UPS, GLS, Schenker.
- Nyhetsbrev
Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.
Vi använder Mailerlite för utskick av nyhetsbrev.
- Rätten till tillgång
Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.
- Rätt till rättelse
Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.
- Rätten att bli glömd
Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).
- Ansvarig för dataskydd
Vipmart är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.
- Så skyddar vi dina personuppgifter
Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.
 
Ändringar till de allmänna villkoren
Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.
 
Tvist och lagval
I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till arn.se För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se europa.eu
Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.